COOKIES
På denna webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Vi på Eskilstuna kommun tar gärna emot dig som ska göra ditt examensarbete. Du är välkommen att skicka in din idé eller välja något av våra förslag på ämnen.
Du som studerar på högskola eller universitet har möjligheten att göra ditt examensarbete på grund- eller avancerad nivå hos oss (C- eller D-uppsats). Examensarbetet är ett tidsbegränsat uppdrag, utan ersättning, som du gör under din högskole- eller universitetsutbildning.
Vi har flera förslag på ämnen för exjobb, men du kan även komma med egna förslag. Kontrollera i god tid med ditt lärosäte vilka kriterier som gäller för examensarbete inom din utbildning, så att exjobbet matchar det som krävs för att bli examinerad.
Om du ska göra ett enskilt arbete inom ramen för en praktikperiod, så som APL och VFU, ska du inte ansöka om att göra examensarbete utan söka praktik.
Tänk på att flera av förslagen kan passa studenter inom olika studieinriktningar, så läs gärna igenom hela listan.
Kvalitativ studie av bakomliggande orsaker till frånvaro bland medarbetare över 50 år i utbildningsverksamhet.
Enheten Ekonomiskt bistånd på Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltningen är öppna för att hjälpa studenter från t ex socionomprogrammet om de önskar skriva något relaterat till verksamheten. Ekonomiskt bistånd är ett tudelat uppdrag med fokus på rättssäker myndighetsutövning och att stötta klienter ut i egen försörjning. Inom ekonomiskt bistånd används socialtjänstlagen flitigt.
Hur upplever barnen samtalen med socialtjänstens mottagningsenhet när vi inte inleder utredning?
När socialtjänsten inte inleder utredning hänvisar vi många gånger till serviceinsatser. Det skulle vara intressant att undersöka om brukare väljer serviceinsats och vilken de i så fall väljer?
Uppfyller mottagningsenheten lagkraven för förhandsbedömningar? Vilka brister finns det? Vilka styrkor finns det? Utvecklingsområden?
Hur blir det för barnen och föräldrarna? Kommer insatsen i gång snabbt? Hur lång tid från start till avslut?
Studenterna kan själv konkretisera om det är ett ämne de tycker är intressant.
Studenterna kan själv konkretisera om det är ett ämne de tycker är intressant.
Studenterna kan själv konkretisera om det är ett ämne de tycker är intressant.
Studenterna kan själv konkretisera om det är ett ämne de tycker är intressant.
Studenterna kan själv konkretisera om det är ett ämne de tycker är intressant.
Studenterna kan själv konkretisera om det är ett ämne de tycker är intressant.
Utifrån områdena nedan kan du som student utforma förslag på frågeställning som du vill skriva om.
Nya krav ställs på stadskärnor för att fortsatt vara relevanta och attraktiva för boende, besökare och näringsliv. En viktig fråga blir att undersöka vad som krävs för att centrum ska vara attraktivt för olika målgrupper och vilka åtgärder kommunen kan vidta för att öka stadskärnans attraktivitet.
Det pågår en digitalisering av detaljplaner vilket är en viktig del av digitaliseringen av samhällsbyggnadsprocessen. Digitaliseringen kan göra planinformation mer tillgängligt och lättare att utnyttja. Hur vi arbetar med den digitala planinformationen utvecklas ständigt vilket medför behov av arbete och utveckling av planhandlingar för att fungera med digitaliseringen.
Översiktsplanering är en viktig del av kommunens arbete. Hur kan vi förbättra och effektivisera den nuvarande arbetsprocessen, samt se till att översiktsplanens ställningstaganden implementeras och följs upp? Klimatanpassning, krisberedskap och riskanalyser är viktiga teman inför framtiden och översiktsplanen behöver digitaliseras på ett bra sätt så att den blir lätthanterlig och informativ.
För att klara samtidens miljö- och klimatutmaningar måste våra städer förvaltas och utvecklas inom de planetära gränserna. Hur gör vi Eskilstuna till en ännu mer hållbar, robust och inkluderande stad?
Vår stad behöver bli grönare, men hur gör vi det i praktiken? Vi behöver säkerställa att den utveckling som sker bidrar till ett grönare Eskilstuna. Hur kan vi då få in fler ekosystemtjänster i redan tätbebyggda områden och vilka metoder eller verktyg kan vi dra nytta av? Kan exempelvis grönytefaktor vara ett bra verktyg för att säkerställa större mängder grönska i tätbebyggda områden eller finns det risker med ett sådant planeringsredskap?
Eskilstuna har som ambition att uppfylla målen i Agenda 2030, samt att uppnå netto noll-utsläpp av fossila bränslen 2045. Detta kräver en omställning av transportsystemet och åtgärder för att uppnå färdmedelsmålet. Hur prioriterar vi olika färdmedel i vår planering och vilka åtgärder ska vi satsa på? Vår kunskap kring olika åtgärder behöver öka, exempelvis för supercykelstråk, godscyklar och anropsstyrd kollektivtrafik. Då resor oftast är ett vanebeteende behöver vi även utveckla vår kunskap inom mobility management.
Fysisk planering kan bidra till att dämpa boendesegregationens konsekvenser, främja möten mellan människor och ge invånare inflytande över samhällets utveckling. Social hållbarhet måste bli en naturlig och bärande del i all stadsplanering. Hur kan vi utveckla arbetet med social hållbarhet i Eskilstuna kommun? Hjälp oss ta fram planer och program för stadsläkning och bidra till en mer jämlik stad.
I planeringen för en socialt hållbar stad är ett effektivt dialogarbete, där vi når ut och väcker intresse, en viktig komponent. Vi ser en vinst i att utveckla hur vi arbetar med dialoger och visualisering och tror att digitala verktyg kan vara ett bra komplement för att nå ut bredare. Vi ser att en bra start på den utvecklingsresan kan vara en behovsanalys och en omvärldsspaning.
Studenterna kan själv konkretisera om det är ett ämne de tycker är intressant.
Studenterna kan själv konkretisera om det är ett ämne de tycker är intressant.
Studenterna kan själv konkretisera om det är ett ämne de tycker är intressant.
Har medarbetarnas upplevelse av uppdraget förändrats sedan utbildningsinsatsen? Har medarbetarnas synsätt kring brukarnas behov förändrats sedan utbildningsinsatsen?
Vad är PFA? Studie av implementeringen. Studie av hur medarbetare använder PFA i praktiken efter utbildning.
Vad är viktigt med självständighet och delaktighet för målgruppen? Vad betyder självständighet och delaktighet i praktiken för personer med intellektuell funktionsnedsättning?
Studie av studiecirkeln ”Heja oss”. Studie av ”Hälsokörkortet”, effekter utifrån brukarnas perspektiv? Förändrade levnadsvanor, kunskap om hälsa?
Äldreomsorgen inom Vård- och omsorgsförvaltningen har ett åtagande om att göra en fördjupad studie och analys av vad som ger nöjda brukare. Vad är det som påverkar brukarens upplevda nöjdhet?
Ämnet i sig är inget nytt och det förväntas redan finnas material/ studier gjorda på temat nationellt. För att säkerställa att rätt åtgärder vidtas i det framtida förändringsarbetet lokalt, önskar äldreomsorgen därför ta fram ett underlag och sammanställning som med fördel kan göras i form av en litteraturstudie i ämnet. Vad finns redan konstaterat inom området? Framtaget underlag och sammanställning kommer sedan ligga till grund för och borga för att äldreomsorgens utvecklingsarbete utgår från evidens inom området.
Äldreomsorgen önskar få veta vad som påverkar brukarens upplevda nöjdhet inom hela äldreomsorgen – det vill säga såväl ordinärt boende (Hemtjänst) som inom Vård- och omsorgsboenden. Men om tidsutrymmet för examensjobbet inte medger denna bredd, så önskar vi i första hand att göra ett nedslag kring brukare inom ordinärt boende.
Förstå de bakomliggande orsakerna till att vi inte förbättrar brukarnöjdheten. Brukarråd/egna enkäter/djupintervjuer med mera.
Parallellt med examensjobb Nöjda brukare (se ovan) planerar vi därför också för att genomföra kvalitativa intervjuer med utvalda brukare inom äldreomsorgen för att bättre förstå vad det är som vi behöver förbättra i vårt lokala arbete.
Hur kan vård- och omsorgsförvaltningen utveckla förhållningssätt och metoder i verksamheter för äldre, för att möjliggöra individuellt stöd kring existentiella frågor.
Ett gott äldre-liv är starkt beroende av en livssituation som är begriplig, hanterbar och meningsfull. Existentiell ensamhet kan beskrivas som en djupare form av ensamhet, ett lidande, som kan upplevas även om man inte lever i direkt social och fysisk ensamhet.
Existentiella frågor blir viktigare när man närmar sig livets slutfas och sköra äldre kan uppleva känslor av att ”vara fångad i sin fysiska begränsning”, med förlorat oberoende och självständighet med en samtidig förlust av betydelsefulla relationer.
Forskning visar att existentiell ensamhet framträder i ”övergångsfaser” då man förlorar sin fasta punkt. Det kan vara en plats man måste flytta ifrån, saker man inte längre kan utföra eller förlust av en partner. Om existentiella tankar och funderingar inte bemöts och bejakas kan oro och ensamhetskänslor öka.
Personalens beredskap att fånga upp och hantera existentiella frågor i mötet med äldre har stor betydelse.
Kan systematiskt och strukturellt metodstöd utvecklas, i syfte att öka kunskap om och beredskap att hantera individuella behov hos sköra äldre kring social och existentiell ensamhet?
Kvalitativa intervjuer av våra kunder (dvs chefer/gruppledare) kopplat till deras upplevelse av vår servicenivå. Utifrån djupintervjuerna ta fram förslag på enkät, enkätfrågor eller liknande sätt att löpande mäta och följa vår kundnöjdhet på ett resurseffektivt sätt.
Studenterna kan själv konkretisera om det är ett ämne de tycker är intressant.
Studenterna kan själv konkretisera om det är ett ämne de tycker är intressant.
Studenterna kan själv konkretisera om det är ett ämne de tycker är intressant.
Studenterna kan själv konkretisera om det är ett ämne de tycker är intressant.
Studenterna kan själv konkretisera om det är ett ämne de tycker är intressant.
Studenterna kan själv konkretisera om det är ett ämne de tycker är intressant.
Studenterna kan själv konkretisera om det är ett ämne de tycker är intressant.
Du är här:
E-post: info@eskilstuna.se
Telefon: 016-710 10 00 (Telefontid kl. 8.00-16.00)
Alva Myrdals gata 3D
631 86 Eskilstuna