COOKIES
På denna webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Fler förslag kan tillkomma under året och "tingade" förslag kommer att tas bort vartefter.
Innan du ansöker - kontrollera i god tid med ditt lärosäte vilka kriterier som gäller för examensarbete inom just din utbildning. Detta för att förslaget ska matcha det som krävs för att bli examinerad.
Tänk på att flera av förslagen kan passa studenter inom olika studieinriktningar, så läs gärna igenom hela listan. Exempelvis kanske en person som läser rumslig gestaltning kan hitta ett passande exjobb inom vårdområdet, där det handlar om att se över utemiljö på vårdboenden.
Personalen på kommunens skolor (förskoleklass – åk 3) arbete utifrån Garantin för tidiga stödinsatser: Vad påverkar hur skolor arbetar med garantin för tidiga stödinsatser i svenska som andraspråk, svenska och/eller matematik?
Vilka blir effekterna för elever som läst svenska som andraspråk och som går över till att läsa svenska? Hur sker övergången mellan ämnena?
Hur går det för nyanlända elever som flyttas till Språkintroduktion istället för att gå i åk 9 eftersom de är 16 år? Gynnas de av detta eller ej?
Transspråkande ur lärar-/elevperspektiv
Lärarens didaktiska val i sva-undervisningen - skiljer det sig mellan olika stadier? På vilka sätt i så fall? Varför?
Övergång f-klass – åk 1 som nyanländ elev (när man inte är det i f-klass men i åk 1).
Hur ser flerspråkiga/nyanlända elevers utbildningsvillkor ut i förskoleklass? Vilka utmaningar upplever eleverna? Vilka utmaningar upplever lärarna i förskoleklass?
Flerspråkiga elever i fritidshemmet: Hur arbetar fritidshemmet med att stötta flerspråkiga elever i den dagliga verksamheten? Hur arbetar de med att stödja och stimulera flerspråkiga elevers språkutveckling?
Digitala läromedel i matematik: Hur används digitala läromedel i matematikundervisningen? Hur ser det ut på olika stadier och/eller skolor? Vad beror det på i så fall? Vad är det som avgör om en lärare väljer att använda/inte använda digitala läromedel? Vad menar lärare är fördelar/nackdelar och vad menar eleverna? Finns det någon korrelation mellan elevresultat och användande av digitala och/eller analoga läromedel? Vad kan det bero på? (Ma + spec?)
Ett samstämmigt och inkluderat klassrum i matematikundervisningen: Hur görs elevers språkliga kunskaper synliga i matematikklassrummet och hur påverkas andraspråkselever av detta? Samtal i matematik med stöd i flerspråkigheten hos elevgruppen. (Ma + SvA?)
Kunskapsglappet mellan stadierna: Vad beror glappet på? Hur upplever elever skillnaden mellan undervisningen i åk 3 och 4/i åk 6 och 7/i åk 9 och åk 1 gymnasiet. Hur upplever lärare elevers kunskaper i åk 4/7/åk 1 gymnasiet?
Covids påverkan på elevers kunskapsutveckling: Hur upplevde eleverna covid-åren och vilka effekter (vinster och förluster) kan vi se? Vilka kunskapsluckor, förändrade undervisningsstrukturer och så vidare kan skolan behöva arbeta med i kölvattnet av covid?
Lovskola: Kommunen anordnar lovskola i juni (så kallad sommarlovsskola) varje år. Hur går det för elever, som gått på lovskolan, på gymnasiet? Hur går det för dem i förhållande till elever som inte gått lovskola? Gynnas alla elever av lovskola? Har lovskolans undervisning effekter på elevens fortsatta kunskapsresa på gymnasiet? Varför?
Du är här:
E-post: info@eskilstuna.se
Telefon: 016-710 10 00 (Telefontid kl. 8.00-16.00)
Alva Myrdals gata 3D
631 86 Eskilstuna