COOKIES
På denna webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Det började med ett sommarjobb. Nu implementerar Kristina Pettersson helt nya arbetssätt tillsammans med sina kollegor – och en robot. Möt metodstödjaren som älskar ekonomiskt bistånd.
För Kristina Pettersson handlar jobbet som metodstödjare på Eskilstuna kommuns enhet för ekonomiskt bistånd om att hjälpa kollegorna att hitta balansen mellan byråkrati och socialt arbete. När en robot hanterar digitala ansökningar om ekonomiskt bistånd ska tid frigöras för handläggarna.
- Vi går ifrån ett väldigt traditionellt sätt att arbeta med ekonomiskt bistånd. Det nya arbetssättet innebär att vi fokuserar på att stötta klienterna till egen försörjning genom ökad brukartid, istället för att utreda i den omfattning som vi har gjort tidigare. Det nya arbetssättet går i vissa delar emot hur vi har jobbat tidigare och om det lönar sig eller inte får vi se i framtiden. Pandemin är en utmaning och påverkar oss som arbetar med socialt arbete. Det gör att vi måste anpassa arbetssättet, säger hon.
Sommarjobbet ledde vidare
Tjänsten som metodstödjare blev möjlig tack vare en satsning som Eskilstuna kommun har inom kompetensförsörjning, där verksamheter får ansöka om medel från något som kallas ”verktygslådan”.
Kristina Pettersson beskriver sig som Eskilstunabo ut i fingerspetsarna. Under studierna vid Mälardalens högskola fick hon sommarjobb som socialsekreterare och blev kvar i nästan tre år. För tillfället är hon tjänstledig från ett jobb i Stockholm. Möjligheten att få testa nya arbetsuppgifter som metodstödjare lockade henne tillbaka enheten för ekonomiskt bistånd i Eskilstuna.
Likvärdig service
- När du arbetar med ekonomiskt bistånd träffar du människor i en beroendeställning och det är ett ojämnt maktförhållande mellan dig och klienten. Då måste du vara skicklig på det som du gör, säger Kristina.
Som metodstödjare säkrar hon rutiner och ser till att alla handläggare arbetar på samma sätt. Målsättningen är att ge en bättre service till invånarna där de blir bemötta likvärdigt utifrån sina individuella behov.
- Jag vill att mina kollegor ska känna att de kan vända sig till mig för att få stöttning. Det kan handla om allt ifrån hur de ska knappa in saker i systemet till hur de ska prioritera. Jag är ett verktyg för dem, säger Kristina.
Text: Cecilia Palmblad, Foto: Therése Norén
Du är här:
E-post: info@eskilstuna.se
Telefon: 016-710 10 00 (Telefontid kl. 8.00-16.00)
Alva Myrdals gata 3D
631 86 Eskilstuna